Makrotápanyagok - 1. rész - Ásványi anyagok és nyomelemek

A szervezet megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy napi szinten fogyasszunk marko- és mikrotápanyagokat. A mikrotápanyagok közé sorolhatók a vitaminok, ásványi anyagok és a nyomelemek. Lássuk, hogy milyen ásványi anyagok és nyomelemek léteznek és miben befolyásolják testünket.

Ugyan a mikrotápanyagok nem szolgáltatnak energiát, de alapvető elemei az anyagcsere működésnek, így szükségünk van rá. Az emberi szervezetet mint egy nagy vegyi üzem, biológiai és kémiai-láncok, mechanizmusok sokaságát végzi nap mint nap és sajnos 1-2 vitamin vagy ásványi anyag hiánya megbonthatja ezt a kényes egyensúlyt és hiánybetegségek léphetnek fel. Ezt már az ókorban is felismerték, az egyiptomiak például májjal gyógyították a szürkületi vakságot. Sajnos manapság a nagyüzemi állattenyésztés és növénytermesztésnek hála az ételeinkben igen lecsökkent a mennyiségük, így szükséges őket más forrásokból bevinni, például vitamin- és ásványi anyag készítményekkel. 

Mik is azok az ásványi anyagok és nyomelemek?

Az ásványi anyagok fontos testépítő szervetlen anyagok, de részt vesznek az enzimműködésben, a vérképzésben, a szervezet sav-bázis egyensúlyának fenntartásában, a só-víz háztartás optimális működésében és egyéb kényes és speciális folyamatokban. A nyomelemek szerepe az enzimtermelésben mutatkozik meg továbbá segédkeznek a csontállomány felépítésében, az anyagcsere folyamatokban, az idegrendszer működésében, illetve a hormonösszetevőként is funkcionálnak.

Fajtái

  • Kálcium
  • Magnézium
  • Króm
  • Réz
  • Jód
  • Cink
  • Vas
  • Kálium
  • Nátrium
  • Szelén

Kálcium

A szervezetünkben legnagyobb mennyiségben előforduló ásványi anyag, nagy része a csontokban és a fogakban található. Más vitaminokkal és ásványi anyagokkal együtt használva fejti ki jótékony hatását. Foszforral együtt fogyasztva javítja a csontok egészségét, magnéziummal párosítva pozitívan befolyásolja a szívműködést és a vérkeringést. Felszívódásához D-vitaminra van szükség.

Ajánlott napi mennyiség: 800-1600 mg

Magnézium

Nélkülözhetetlen ásványi anyag az izmok, idegek és a szív működésének szempontjából. Alkalmazása remek lehet stressz ellen illetve segíti a vércukor energiává alakítását is. 

Ajánlott napi mennyiség: minimum 300-400 mg, terheseknek, szoptató nőknek, sportolóknak jóval többre van szükség

Króm

Az inzulinhoz hasonlóan közreműködik a szénhidrát anyagcserében, segíti a fehérjék optimális felhasználását, továbbá csökkenti a magas vérnyomás. Szedésével elkerülhető a glukóztolerancia is, hiszen a króm hozzájárul az inzulinfelszabadulás szabályozásához.

Ajánlott napi mennyiség: 200-400 mcg

Réz

Szükséges a vas hemoglobinba épüléséhez, az emésztést követően gyorsan a véráramba kerül. Kiegyensúlyozott táplálkozás esetén nem szükséges a pótlása. 

Jód

Szervezetünk jódkészletének nagy része a pajzsmirigyben található és annak működését befolyásolja illetve anyagcserénket segíti szabályozni. További előnyei, hogy megkönnyítheti a diétázást a zsírfelesleg elégetése révén, energiát biztosít. 

Cink

Irányítja és ellenőrzi az anyagcsere folyamatokat és az enzimrendszer működését illetve biztosítja a sejtek épségét. Továbbá szabályozza az izmok összehúzódó képességét és segít fenntartani a sav-bázis egyensúlyt. Csökkentheti a koleszterin lerakódását és segítheti a meddőség gyógyítását. 

Ajánlott napi mennyiség: 15 mg

Vas

Nélkülözhetetlen az élethez, a vörösvértestek (hemoglobin) és az izmok vörös festékanyagának (mioglobin) képzéséhez. Fokozza az ellenálló képességét, megelőzi a fáradtság kialakulását, javítja a bőr tónusát.

Ajánlott napi mennyiség: 10-18 mg, nőknek a kétszerese.

Kálium

A nátriumionokkal együtt szabályozzák a szervezet vízegyensúlyát, normalizálják a szív ritmusát. Továbbá segíti a tiszta gondolkodást, mivel oxigént juttat az agyba, emellett csökkenti a vérnyomást is. 

Fontos! Ha túl sok kávét, cukrot, alkoholt, vizelethajtó gyógyszert fogyasztunk akkor valószínűleg alacsony a szervezetünk kálium szintje!

Nátrium

A nátriumdús táplálkozás könnyen magas vérnyomást okozhat, viszont minimális bevitele elengedhetetlen a szervezet egészséges működéséhez. Megakadályozza a hő okozta kimerülést és napszúrást, biztosítja az idegek és izmok megfelelő működését. 

Szelén 

Fontos antioxidáns, gátolja a szabadgyökök károsító hatását, E-vitaminnal kombinálva pedig erősödik a jótékony hatásra. A férfiaknak nagyobb szükségük van a szelénre, mivel szervezetük csaknem fele a herékben és az ondóhólyagokban raktározódik és az ondóval a szelén kiürül a szervezetből. 

Ajánlott napi mennyiség: 100-200 mcg

 

Selenium Star

Selenium Star