Makrotápanyagok - 2. rész - Vitaminok

A szervezet megfelelő működéséhez elengedhetetlen, hogy napi szinten fogyasszunk marko- és mikrotápanyagokat. A mikrotápanyagok közé sorolhatók a vitaminok, ásványi anyagok és a nyomelemek. Lássuk, hogy milyen vitaminok léteznek.

Ugyan a mikrotápanyagok nem szolgáltatnak energiát, de alapvető elemei az anyagcsere működésnek, így szükségünk van rá. Az emberi szervezetet mint egy nagy vegyi üzem, biológiai és kémiai-láncok, mechanizmusok sokaságát végzi nap mint nap és sajnos 1-2 vitamin vagy ásványi anyag hiánya megbonthatja ezt a kényes egyensúlyt és hiánybetegségek léphetnek fel. Ezt már az ókorban is felismerték, az egyiptomiak például májjal gyógyították a szürkületi vakságot. Sajnos manapság a nagyüzemi állattenyésztés és növénytermesztésnek hála az ételeinkben igen lecsökkent a mennyiségük, így szükséges őket más forrásokból bevinni, például vitamin- és ásványi anyag készítményekkel. 

Mik is azok a vitaminok?

Szerves vegyületek, melyek létfontosságúak a szervezet számára. Két fajtájuk van, a zsírban és a vízben oldódó vitaminok. A kettő között annyi különbség van, hogy a vízben oldódók felvétele naponta történik még a zsírban oldódó vitaminokat raktározza a szervezet, így figyelni kell a bevitt mennyiségre!

Zsírban oldódó vitaminok:

A legkönnyebben úgy tudod megjegyezni, hogy a DEKA vitaminok.

  • A-vitamin (retinol)
  • D-vitamin ((kalciferol)
  • E-vitamin  (tokoferol)
  • K-vitamin (fillokinon)

WTN D3- K2- A-vitamin komplex - 20ml + 100ml

Vízben oldódó vitaminok:

  • B1 (tiamin)
  • B2 (ribolavin)
  • B3 (niacin)
  • B4 (adenin)
  • B5 (pantoténsav)
  • B6 (piridoxin)
  • B12 (kobolamin)
  • B13 (orotsav)
  • B15 (pangamsav)
  • B17 (amigdalin)
  • C-vitamin
  • Folsav
  • karnitin
  • PABS
  • kolin
  • inozitol
 

 

A még többet szeretnél tudni a vitaminokról és szedési javaslatukról akkor iratkozz fel a hírlevelünkre!

 

Előző cikkeink: